Hallo iedereen, ik zou graag eens weten wat jullie doen tegen de koude (lage temperaturen in de winter). Ik heb dus ook MS PP, en heb er veel last van. Ik voel niets van mijn tenen tot boven mijn knieschijf. Het is precies dat ik in een ijsbad gedompeld word. Bij normale temperaturen kan ik (nog steeds) goed uit de voeten, met kruk en rolator. Ik rij nog steeds met de auto en kan gelukkiglijk nog voltijds werken, maar nu heb ik het echt moeilijk. Ik heb twee dagen verlof moeten nemen en in die 48 uur heb ik zeker 35 uur geslapen. Kan die vermoeidheid van die koude komen ? Omgekeerd, heb ik het in de zomer ook voor, zoals vorig seizoen was het heel moeilijk. Als het dan te warm is, ben ik toch zo loom.
Als iemand mij raad kan geven, volg ik die zeker op.
Hallo Anne-Nanou, Je hoeft je zeker geen zorgen te maken, winter of zomer, die periodes zijn heel zwaar en moeilijk voor ons allen ! De koude verlamt je lichaam en je moet meer kracht uitoefenen om je vooruit te begeven, in de zomer is het best niet in de felle zon te vertoeven, de zon verbrand precies je lichaam, deze symptomen zijn dikwijls al gewaar geworden met ms, ik heb heel veel last van branderige gevoelens in het lichaam, ik kan moeilijk onder de douche of in bad, ik moet me dikwijls aan de lavabo wassen, ik verdraag gewoon geen warmte over mijn lichaam ! Veel is hier niet aan te doen, spijtig genoeg, eigenlijk moet je proberen waarbij jij je het beste voelt. In de winter kleed ik me extra dik maar toch voel ik de kou door en door het lichaam en alles verstramt, en da’s allemaal niet zo leuk om mee te maken maar weeral eens geen echte oplossing hiervoor, zoniet moet je binnen blijven maar da’s ook geen leven ! Gewoon leren mee leven, Goeie moed en tot wederlezen, Veel liefs, Marina (Beatrice)
Hoi, ik heb steeds ijskoude voeten, en anders kan ik niet tegen kousen aan mijn voeten, want dan heb ik heel erg pijn, raar he, maar heb het anders wel warm hoor, ook in de winter, erg raar ..kan ook goed tegen koude, en warmte ook trouwens, al kan ik geen kousen of sokken verdragen, dus altijd zonder, tenzij het moet om naar etentje en dr te gaan.., laats me verbrand aan de oven , voelde die pijn niet ook, maar viel mee, een serieuse blaar op mijn arm, da’s alles .... .grtjs Ann