Aangezien ik al enkel jaren last heb van verschillende symptomen werd ik door m"n huisarts doorgestuurd naar een neuroloog omdat ze vermoedde dat ik MS zou hebben, nu hebben ze enkele weken geleden een hersenmri gemaakt waarop een tiental witte vlekjes zijn te zien mijn mri van het ruggemerg is goed, ik heb ondertussen al een lumbaalpunctie gehad en moet nog geleidingsonderzoeken laten doen en dan zou ik eind augustus de uitslag krijgen. Zijn er hier forummers die de diagnose MS kregen enkel met de witte vlekjes op de MRI? M’n neuoloog wil me nog niets zeggen om me niet ongerust te maken.
hoi , er kunnen verschillende oorzaken zijn om witte vlekken op mri te hebben.
als je klachten hebt dan word de verdenking wel groot. er is een groep mensen met sp-ms waarbij niks gevonden is in de lp .
soms is mri en klachten samen zo duidelijk dat een lp word gemaakt om ander dingen uit te sluiten .
er is een protocol gemaakt waar mee ze de diagnose maken. even geen idee hoe dat ook al weer heet. maar als je google op diagnose ms komt hij van zelf boven.
Dag Lievekec, Ik denk niet omdat je witte vlekken hebt op je mri dat het MS is, witte vlekken hebben sommige mensen die migraine hebben, je zou waarschijnlijk nog andere testen moeten doen ik weet niet meer hoe ik het in het nederlands moet noemen maar ik heb een EEGtest gedaan (voor een pc met zwart-witte vierkantjes en daar moet je het middelpunt fixeren) daardoor kunnen ze al veel vaststellen ! Maar welke symptomen had je alvorens je dokter je doorstuurde naar een neuroloog ? Had je last van spasticiteit, wazig zien, zwarte punten of lijnen in je zicht, pijn achter de oogbol, stijfheid, tintelingen, geen hitte of koude verdragen ? Er zijn zoveel symptomen, da’s wel moeilijk om te antwoorden, dus beter afwachten wat de neuroloog jou vertelt. Succes en hou je sterk, hopelijk een negatief beeld, dus maak je zeker geen zorgen, zelfs indien het toch positief moest uitkomen, hier sta je er nooit alleen voor, er is steeds een luisterend oor. Fijne avond, tot wederschrijfs, Marina.
De laatste tijd heb ik veel klachten waarvan ik ze vroeger maar heel zelden een tijdje had en nu blijkbaar niet meer graag verdwijnen. Ik heb tintelingen in voeten en onderbenen, handen en onderarmen, als ik heel moe ben is het erger, m’n rechterarm laat ik het liefst hangen, hoe meer ik die gebruik hoe meer last ik er van heb, ook laat ik langs die kant geregeld dingen vallen en heel soms doet hij gewoon niets na enkele seconden gaat dat weg. Ik kan het heel koud krijgen op bepaalde delen van m’n lichaam maar soms is het ook alsof ze lucifers uitdoen op m’n huid. Ik kan enorme spierpijnen hebben zoals bij griep, gepaard met enorme hoofdpijn. Aan m’n rechtse oog zie ik enkel kleine zwarte bolletjes maar ik denk dat meer mensen last van hebben. M’n spieren beginnen soms op bep. plaatsen gewoon te bewegen, ik kan dat moeilijk omschrijven. Ik vergeet heel veel,kan soms niet meer op simpele woorden komen, kan slecht slapen en ben precies ne diesel ’s morgens die slecht op gang komt, morgen moet ik die geleidingsonderzoeken laten doen en volgende week zou ik de uitslag van die ruggemergpunctie er zijn. Ik voel me soms zo slecht en moe en ik ben eigenlijk wel bang. In de verwijsbrief voor de mri hadden ze het over vermoedden en het teken van ’lhermitte of zoiets?
Momenteel heb ik geen MS maar het kan het prille begin zijn, er was een kleine verslechtering van m’n rechterhand, m’n linkerbeen en m’n linkeroog maar niet genoeg om als diagnose MS te geven,mijn ruggemerkpunctie en bloed waren ook oké, toch moet ik een 3 daagse cortisone kuur volgen en over 1 maand terug op controle en dan houden ze me onder controle, zijn er hier nog die dit meegemaakt hebben. Nu ben ik nog steeds ongerust.
Normaal zouden ze het via ruggemergpuntie moeten zeker weten dacht ik, ik heb dat ook gedaan he, en toen pas echt zekerheid dat het ms was ... de klachten worden ook steeds erger denk ik als je geen medicatie hebt, en door het wachten naar de uitslag enz....de onzekerheid maakte me gek in het begin... hoop dat het voor jou gaat meevallen he, ms is niet zo dat je in een rolstoel gaat belanden , ik heb het nu 6 jaar dat ik het weet, en ben beter dan toen ik de opstoten heb gehad, nu medicatie, rebif..en verdraag het prima, dus , als het zo kan blijven ben ik tevreden, mijn leven gaat verder he, dus geniet ook meer van andere dingen nu ....alleen maar leuke, en leef van dag tot dag, als ik goed ben doe ik iets, anders blijf ik gewoon in bed of thuis wat ...grtjs Ann