sex met M.S. - Multiple sclerose forum - : Algemeen

MS Gateway - The Multiple Sclerosis Gateway

sex met M.S.

01 - 10.02.2010, 20:11

Ik zie dat er het de bedoeling is om over sex te praten, maar niemand is er al over begonnen blijkbaar.
Ik ben 20 jaar MS patiënte, vrouwelijk, 58 jaar, sinds 7 jaar gebruik ik een rolstoel om buiten te kunnen gaan. Mijn man en ik hebben een rare relatie vrees ik.
Alhoewel mijn verlangen en mogelijkheden naar sex
niet zijn afgenomen, is dat wel gebeurd bij mijn man.
Op een of andere manier was die electrische rolstoel de grootste boeman die ooit in onze relatie is binnengeslopen.
Sinds ik me moet buitenshuis moet voortbewegen met een rolstoel heeft mijn echtgenoot geen enkele interesse meer getoond om nog eniog intiem contact te hebben, bij mijn "verleidingstechnieken" werd ik steeds afgescheept met "moe" en "hoofdpijn" e.d.
Ik zou nog steeds sexueel actief kunnen zijn, maar m’n echtgenoot ziet de vrouw niet meer in mij.
Ik heb hem al zo dikwijls gevraagd, heb je iemand anders, stoot ik je af, enz. ? Maar steeds nee. Ik WEET dat m’n man nog steeds veel van me houdt,
maar die VERREKTE rolstoel, heeft van hem eender een verpleger dan een minnaar gemaakt.
En nee hij gaat niet vreemd, want hij is door een zware operatie ook aan huis gekluisterd, dus we zijn 24 uur bij elkaar, er wordt wordt wel geknuffeld, en dergelijke maar ik denk soms dat hij TE bang is om me te"storen" of me te "ongemakkelijk" te laten voelen, en dat hij daarom de sex heeft opgegeven.
Jammer!!!!!!!!!!!!!!!

Lann

02 - 10.02.2010, 22:14

ik ben 26 jaar en man , nu ik weet nog maar 6 manden dat al die "kwalen" van ms komen .

nu ik heb geen enkel gevolg van de MS op het gebied van sex

Wel spijtig om je verhaal te horen , spijtig dat je er niet open met je man over kunt praten . Heeft hij geen gevolgen van zijn operatie ??

Hopelijk komt het goed met julie relatie

MVG

DJRoadie

03 - 12.02.2010, 14:50

Hey DJRoadie,

’t Is niet niks zo jong al met die rotziekte te maken te krijgen hé. Maar MS heeft zoveel verschillende gezichten, je kan er ook niets aan voorspellen, dat is nog het vervelendste.
De neurologen hebben me allemaal verzekerd dat ik nooit in een rolstoel zou belanden, dat ik bij die 33% was die mobiel zou blijven.
Tja en ’t is toch anders gelopen.
Maar ik moet er wel bijvertellen dat ik op 9 maand m’n beide ouders verloren heb, en dat ik m’n moeder op de palliatieve afdeling heb bijgestaan 3 maand, alle dagen van 12:30 tot 20:00, en nadien heb ik een opdoffer gekregen van MS, ik ben 6 maand van de wereld geweest, begreep de klok niet meer enz.
Maar naar de neuroloog gaan wilde ik niet. STOM hé,
maar ja, ik was al niet mager en bang van de cortisone dat ik nog veel zou bijkomen.
En daarna ben ik in die rolstoel beland. Ik kan je maar 1 ding zeggen Roadie, stress VERMIJDEN is de boodschap, er is geen ergere vijand voor je hoor.
Ik hoop echt dat je net als ik een redelijke milde vorm zal ontwikkelen.

Groetjes

Lann

04 - 12.02.2010, 19:54

neen dat is niet alles om dat te horen als je 26 jaar bent . Ma ja ik geniet van het leven en probeer er zo veel mogelijk van te profiteren

nu ben ik wel Rebif aan het spuiten , de laatste scan was goed . er was zelfs 1 plekje terug weg gegaan .

Nu ja het probleem is dat ik moe en ziek ben van die spuiten en redelijk veel pijn heb . nu daar neem ik lyrika tegen en dat werkt redelijk goed

DJRoadie

05 - 13.02.2010, 14:00

Hey DJRoadie terug,

Je bent zo ziek van je spuiten zeg je, heb je dan al eens Betaferon geprobeerd?
Ik werd zo ziek als een hond van Rebif, en ben dan overgeschakeld op Betaferon en dat scheelt een pak bij mij hoor. De eerste weken wel een beetje ziekjes
maar best te doen, en daarna niks problemen meer.
(Allée toch met die spuiten niet, hihi)
Ik heb ook Avonex gespoten, maar dat is zware kost pfff. Dat zijn spuiten in je spier die je zelf moet geven, apenziek 2 dagen aan een stuk. Moest maar 1 x per week spuiten, ben van Avonex zelf moeten stoppen, had nog maar 50 hartslag, was ni zo gezond.

Lann

06 - 01.03.2010, 23:22

Dag Lann,
Heb je berichtjes gelezen en merk dat je heel veel kracht hebt, dat zal je wel heel veel helpen met de aandoening!
Positief blijven en geen stress meer in ons nieuw leventje !
Ik ben ongeveer 6 jaar met mijn vriend en hij heeft ook een auto-immune ziekte (granulomatose van Wegener) waarvoor hij zware medicatie neemt. Laat zeggen dat daardoor het sex-leven echter helemaal verdwijnt, het eerste jaar ging het af en toe, het tweede veel minder en nu niets meer, nochtans zijn wij niet zolang samen, maar hij zei me steeds dat hij niet uit is op sex en neem ik ook aan, niet dat hij zich niet omdraait als hij een mooie vrouw ziet maar sexueel heeft hij geen enkele gevoelens, moeilijk te begrijpen maar ik blijf er zo verder mee leven, uiteindelijk is er niet enkel de sex in het leven, zoveel andere kleine attenties zijn heel belangrijk, wij zijn ook 24 u op 24 samen, en genieten van knuffels, ik kan hem het leven niet zuur maken omdat er niets gebeurd (wordt ook 50 dit jaar en hij 55).
Misschien is jouw partner ook onder medicatie en geeft dit problemen, en ik kan me voorstellen dat het de rolstoel of hulpmiddelen zijn die hem storen, ook mijn vriend heeft er last mee, maar neem het er mijne van, indien hij het niet aankan ben ik bereid hem vrij te laten, niemand is iets verplicht aan iemand, niemand is het bezit van iemand, dus gewoon je leventje laten leven en zie wel wat volgt, stresseren is niet weggelegd voor ons !
Goeie moed en veel liefs,
Marina (Beatrice)

Beatrice

07 - 03.03.2010, 10:06

Dag Marina,

Neen 7 jaar geleden toen ik in de rolstoel belandde, had mijn man nog geen gezondheidsproblemen.
Hij is verleden jaar februari geopereerd aan een nekhernia, en is sindsdien enkel achteruitgegaan.
Hij was al een mager pezig type, maar nu blijft hij afvallen, en nee zo sterk ben ik niet hoor.
Want er is een vermoeden van de neuroloog die ons behandeld dat m’n man de ziekte ALS zou kunnen
hebben, ik weet niet of je dat kent, maar dat is een verschrikkelijke ziekte die ongeneeslijk en dodelijk is.
Als dat zo is heeft hij normaal max. nog 5 jaar te leven en meestal stikken deze mensen en sterven zo.
Dus je zal wel begrijpen dat ik nu met m’n MS sterk achteruit ga, want het is stress, stress en nogeens stress om hem te zien aftakelen en nog geen echte diagnose te hebben.
Hier zitten we dan, een hele dag thuis, hij is ook
geen prater, maar met een cryptogrammetje voor z’n neus zit hij (zogezegd) een hele dag te cryptogrammen, en natuurlijk ook te piekeren, maar daar wil hij niets over kwijt.
En het begint stilaan, het verslikken, struikelen, en nu sinds enkele weken ook het kauwen gaat slechter. Dus ik vrees voor ’t ergste. Maar ik heb geen idee hoe we dat samen gaan moeten doormaken, ik kan hem niet alle dagen wassen en 3x per dag voeren als dat begint. En ja ik hoor de reactie al, thuishulp, verpleging aan huis enz.
Maar daar plakt een zwaar kostenplaatje aan heb ik al ondervonden en we zijn zogezegd 2-verdieners
ik mag zeker niet zeggen dat we iets te kort komen,
maar overschot............ is er niet veel. De apotheek en dokterskosten wegen heel erg door op onze maandelijke inkomsten. 2verdieners wil niet altijd zeggen dat je rijk bent hé, we zijn samen gekomen en toen had mijn man een berg schulden door zijn vorige vrouw, die hebben we jaren moeten afbetalen en dan kwam er van sparen niets in huis. Ik was 11jaar alleen geweest met m’n zoon, die ik van een zeer kleine wedde moest grootbrengen. Dat is allemaal wel gelukt, maar iedereen denkt dat we zijn zoals koppels die al op onze leeftijd 30 of 40 jaar getrouwd zijn, niemand begrijpt dat we eigenlijk nog maar 3 jaar zijn kunnen beginnen sparen. Dus ik ben erg bang voor terug armoede en dan de verschrikkelijke ellende erbij om hem zo te moeten zien aftakelen. Eigenlijk gaat dit nu niet meer over
sex en MS, maar je stuurde zo’n lief berichtje dat ik me toch niet kon houden en m’n ei eens kwijt wilde.
Sorry daarvoor.

Liefs Lann

Lann

08 - 04.03.2010, 22:01

Hallo Lann,
Bedankt voor je reactie en leef vooral mee met jou, met MS is dit allemaal heel moeilijk te controleren en begrijp dat je het zwaar te verduren hebt ik laat je hieronder een infoblad geworden waar je kan contact opnemen met de liga voor a.l.s. er wordt toch gesproken over tegemoetkomingen, misschien het proberen om toch financiele hulp te krijgen, in deze periode is het moeilijk om rijk te zijn, als je alle dokerskosten, medicatie, verzorging, e.d. moet beheren blijft er eigenlijk niets meer over om zich zelf een extraatje te gunnen, daarom is het heel belangrijk zoveel mogelijk informatie te inwinnden waar je hulp kan krijgen, heb jij al contact opgenomen voor jou met je sociaal assistente van je ziekenfonds ? dit zijn heel precieuse personen die je heel veel informatie verstrekken en je wegwijs maken wat je rechten zijn en wat je eventueel als steun kan verwachten ! Ik weet wel dat al dat papiergedoe heel vermoeiend is maar laat het allemaal opstellen door de assistente, en vraag ook voor je man, wie niet waagt ...
En aarzel nooit om effen je hart te luchten daarvoor zijn we hier allen, mekaar ondersteunen in goede en slechte tijden !
Ik duim voor jullie beiden en wensen jullie van harte kracht en moed toe, samen zijn jullie sterker dat is het belangrijkste.
Fijne avond en tot wederlezen,
Veel liefs,
Marina

dossier (overzichtslijst)
Amyotrofische Lateraal Sclerose (A.L.S.) of Ziekte van Lou Gehrig
Amyotofische Lateraal Sclerose (A.L.S.) is een aandoening van de motorische zenuwcellen in ruggenmerg en hersenstam die de willekeurige spieren in gans het lichaam controleren.Ze wordt ook de Ziekte van Lou Gehrig genoemd.Wanneer motorische neuronen afsterven tengevolge van A.L.S verliezen de hersenen het vermogen om de spierbewegingen te controleren.

Dit leidt tot progressieve krachtvermindering in de ledematen, sliklast en spraakstoornissen, en ademhalingsproblemen. De ziekte is meestal snel progressief en fataal. Uiteindelijk wordt de patiënt rolstoel- en bedgebonden, krijgt hij spraakmoeilijkheden en door slikstoornissen gaat hij minder eten. A.L.S.-patiënten overlijden meestal ten gevolge van ademhalingsinsufficiëntie. De gemiddelde ziekteduur is ongeveer drie jaar.
De ziekte komt overal ter wereld voor en treft elk jaar 1 à 2 nieuwe patiënten per 100.000 inwoners (incidentie) zodat er per 100.000 inwoners 4 à 6 mensen A.L.S. hebben (prevalentie). Mannen worden vaker getroffen dan vrouwen.
A.L.S. komt niet voor bij kinderen en weinig bij jonge volwassenen. Bij 80% van de patiënten manifesteert de ziekte zich tussen 40 en 70 jaar. In 5 à 10% van de gevallen is A.L.S. familiaal en soms (ongeveer 20% van deze families) kan een mutatie in het SOD1-gen aangetoond worden.

Symptomen en prognose
De aangetaste spiergroepen en de volgorde waarin ze aangetast worden verschillen van persoon tot persoon. Voor sommige mensen met A.L.S. beginnen de symptomen met de slikspieren en de tong. Bij anderen verzwakken de spieren in handen, polsen, schouders of enkels eerst.
Vermits A.L.S. uitsluitend motorische neuronen aantast, tast het de geestelijke vermogens niet aan. Een A.L.S patiënt blijft mentaal vinnig en zijn zintuiglijke mogelijkheden – zicht, gehoor, smaak, reuk en gevoel - blijven volledig bewaard. Blaas - en darmspieren worden over het algemeen niet aangetast door A.L.S. Bijna alle A.L.S.-patiënten krijgen vroeg (bij de bulbaire vorm) of laat ernstige communicatieproblemen door krachtvermindering van tong, kauwspieren, gelaatsspieren, en larynx- en pharynxspieren.
De gemiddelde levensverwachting van de pas gediagnosticeerde A.L.S. patiënt bedraagt 2 à 3 jaar. Het is echter belangrijk in te zien dat de verbeterde medische zorg mensen met A.L.S. een langer en productiever leven biedt.
Twintig procent zal langer dan vijf jaar leven en tot 10 % kan langer dan tien jaar overleven.
Overlijden door A.L.S. is bijna altijd te wijten aan een ernstige verzwakking van de ademhalingsspieren, die aanleiding geeft tot een nauwelijks merkbaar bewustzijnsverlies.

Oorzaak en behandeling
De oorzaak van A.L.S. is nog niet gekend al worden verschillende hypothesen onderzocht. Momenteel is evenmin een afdoende behandeling gekend, maar de laatste jaren werd er veel vooruitgang geboekt. Rilutek®, de enige medicatie die op de markt is, heeft een beperkt effect op de overlevingsduur. Nieuwe geneesmiddelen worden ontwikkeld en uitgetest. De overlevingsduur en/of de levenskwaliteit verbeteren door het tijdig plaatsen van gastrostomie, door respiratoire ondersteuning, en door aangepaste kinesitherapeutische en logopedische begeleiding.
Leven met A.L.S. is zeer zwaar voor patiënten en voor hun omgeving. De vaak snelle progressieve achteruitgang heeft een directe weerslag op alle activiteiten in het gezin, op het werk, de vrijetijdsbesteding, hobby’s enz. De patiënt wordt telkens weer geconfronteerd met nieuwe verliessituaties en moet voortdurend meer hulp vragen, terwijl de omgeving voortdurend meer wordt belast. Zonder externe hulp komt men er vaak niet toe om zich te informeren over mogelijkheden om de woning of de werkplaats aan te passen aan de handicap, om te zoeken naar de geschikte hulpmiddelen die het behoud van een goede levenskwaliteit verzekeren.
Hier ligt een belangrijke taak voor professionele zorgenverstrekkers. Zij kunnen nagaan hoe de moeilijkheden van hun patiënt zouden kunnen opgevangen worden. Zij kunnen daarbij ook rekening houden met het feit dat A.L.S. een progressieve aandoening is.

zie ook artikel : Mijn verhaal: leven met A.L.S. (1)

zie ook artikel : Oorzaak ALS ontdekt

zie ook artikel : Eiwit ontdekt in strijd tegen ALS

De A.L.S.-Zelfhulpgroep op de bres tegen A.L.S.
De A.L.S.-zelfhulpgroep is verheugd over de vooruitgang die de laatste jaren werd geboekt bij de behandeling van mensen met A.L.S. De vereniging wil zelf ook een bijdrage leveren om patiënten beter te informeren over de mogelijkheden van professionele begeleiding. Tegelijkertijd wil ze de gezondheidswerkers die mensen met A.L.S. begeleiden beter informeren over A.L.S. zodat zij hun patiënt optimaal kunnen helpen. In april 1999 werd een informatieve klapper voor huisartsen gepubliceerd. De tekst werd opgesteld door het A.L.S.-team van het UZ Gasthuisberg .

De belangrijkste aandachtspunten van de zelfhulpgroep blijven: (1) de ondersteuning van mensen die leven met A.L.S., (2) informatie voor gezinnen met een A.L.S.-patiënt over de ziekte en de behandeling, over mogelijke hulpmiddelen, over tegemoetkomingen, (3) belangenverdediging t.o.v. de overheid.
Veel patiënten met spraakproblemen appreciëren de speciale notitieblokjes van de vereniging met de tekst “Ik kan U verstaan maar… kan moeilijk spreken. Gelieve dit te lezen”.

Het driemaandelijks tijdschrift, de Nieuwsbrief, bevat zowel informatieve artikels als bijdragen waarin patiënten en verzorgers beschrijven hoe zij leven met A.L.S. De contactdagen en ontmoetingsweekends hebben een belangrijke informatieve component.
Geleidelijk groeit een eigen uitleendienst. Enkele mensen schonken allerhande hulpmiddelen aan de vereniging: van een Canon Communicator, Lucy-panelen, omgevingsbesturing en elektrische rolwagens tot toiletstoelen.

Nuttige adressen
A.L.S.-Liga België vzw
Onder de Hoge Bescherming van H.M. Koningin Paola
Lid van de Internationale Alliantie van ALS-MND
Kapucijnenvoer 33 bus 1
B-3000 Leuven
België
Tel.: +32 16 23 95 82
Fax: +32 16 29 98 65
E-mail: info@ALSLIGA.be of secretariaat@ALSLIGA.be
Website: www.ALSLIGA.be
rek. 385-0680703-20