Hallo, Ik ben een vrouw van 43 jaar. Al enkele jaren heb ik op bepaalde periode hevige draainissen tot overgeven toe. Na enkele neus,keel en oorartsen te hebben bezocht ben ik bij een professor terecht gekomen die een MRI heeft laten uit voeren. Bij deze MRI hebben ze witte vlekken op mijn hersenen gevonden. De neuroloog heeft een nieuwe MRI uitgevoerd en vondt er nog meer en grotere vlekken. Deze week heb ik een lumbale punctie en een hartonderzoek laten doen en weet pas binnen enkele weken of ik MS heb. De symptomen zijn voor de moment nihil buiten de draainissen. Mijn neuroloog zegt wel dat het een toevallige ondekking is door de MRI van de neus, keel en oorarts. Nu de laatste dagen heb ik wel enorme jeuk in het aangezicht, is dat ook een symptoom? Heeft er nog iemand ervaring van een toevallige ontdekking van witte vlekken op de hersenen zonder reeds symptomen van MS?
Hallo Sandra, Ik zou je liever vertellen dat je je niet bezorgd hoeft te maken, maar moeilijk natuurlijk want die witte vlekken zijn ook bij mij vastgesteld geweest en MS werd de diagnose ! Natuurlijk ben je best af te wachten wat je dokter je te vertellen heeft maar met de symptomen die je meld .... wees niet afgeschrikt want ms is wel in verschillende vormen en iedereen gaat niet op dezelfde manier om met deze aandoening, wees gewoon positief en je kan steeds hier op het forum iemand vinden die je antwoord of kracht kan zenden, ik wens je het allerbeste toe en veel succes, hopelijk tot wederlezen, Fijne avond, Marina (Beatrice).
Beatrice, Ik heb net telefoon gehad van de neuroloog. Mijn lumbale punctie is OK! Ik heb morgen nog wel een afspraak met hem. De vraag die ik zeker zal stellen is: wat kan deze witte vlekken dan wel veroorzaken? Groetjes
Hallo Sandra1966, Ik begrijp dat je je veel vragen stelt, maar ik durf je te zeggen dat het niet is omdat je lumbale punctie OK is er ook geen diagnose van MS kan zijn !!! je hebt reeds een MRI gedaan waar de witte vlekken zichtbaar zijn, heeft jouw neuroloog hierover dan niets verteld ??? Witte vlekken hebben wel ergens iets mee te maken en hij zou je ook moeten kunnen vertellen welke delen ze eigenlijk bezetten in je hersenen ??? Heb je last van evenwichtsverlies, zichtproblemen, geheugenstoornissen, e.d. ? Ik hoor meer en meer dat er zo lange tijd over gaat alvorens men een diagnose stelt nochtans is het heel belangrijk om zo vlug mogelijk te behandelen om geen lesies over te houden, ik ga even op internet zoeken wat die witte vlekken eventueel nog zouden kunnen bedoelen, maar indien je echt niets loskrijgt van je dokter dan zou ik toch aanraden een tweede opinie in te winnen ? Zodra ik meer info heb kom ik terug o.k. ? Fijne avond, Groetjes, Marina. (Beatrice).
Hi Sandra1966, Het is echt moeilijk te begrijpen en kan niet echt iets degelijks vinden op het internet, er zijn zovele verschillende oorzaken betreffende die witte vlekjes, ben even op een forum gaan kijken en kon dit hierna lezen :
"had zoveel migraine en het bleken inderdaad kleine infarctjes te zijn (de witte vlekjes)."
men spreekt zelfs van dementie die ook witte vlekken veroorzaken, dus is het echt de neuroloog die een juiste diagnose zou moeten kunnen stellen, maar er moet wel een uitspraak gemaakt worden want die witte vlekken komen er niet alleen ??? Dus als jouw neuroloog jou niet iets concreets kan zeggen neem dan toch een tweede advies bij een andere neuroloog ! Fijne avond en tot wederlezen, Marina (Beatrice).
Witte vlekjes kunnen ook komen door bijv. hersenvliesontsteking oid. Dit kunnen dus ook littekens zijn die zijn dan ook te zien op een MRI. Dat was bij mij dus het geval, maar bij een latere MRI bleek dat de vlekken meer waren en zodoende is er bij mij de diagnose MS vastgesteld. Er waren dan ook wel meer klachten, zoals bijna iedereen die heeft.