ms - Multiple sclerose forum - : Net vernomen dat je MS hebt?

MS Gateway - The Multiple Sclerosis Gateway

01 - 20.04.2010, 12:47

heb al en paar manden geen controle meer over mijn blaas ze zijn aan onderzoeken als het ms is mijn neuroloog denkt van wel en er kan niks gedaan worden aan de blaas problemen of toch en sonde plaatsen ik ben wel maar 43 jaar zijn er nog ms patient met blaas problemen
groetjes luc
ps : a ja ik ging het bijna vergeten ben ook bechterew patient (reuma)

luc1

02 - 27.04.2010, 09:40

Luc,

Dit is een vervelend probleem. Een aantal jaren geleden had ik hier ook serieuze problemen mee. Mijn neuroloog heeft mijn vrij snel doorverwezen naar een uroloog en hebben toen besloten om aan self-sondage te doen. Ik kreeg mijn blaas niet meer volledig leeg bij het gewoon plassen en vandaar dat ik nu dagelijks sondeer. Hoe dikwijls? Dit hangt af van mijn dagelijke activiteiten. Wanneer ik thuis blijf dan doe ik dit enkel voor het slapengaan. Telkens voor ik vertrek voor een activiteit, zoals o.a. sporten, winkelen, enz. sondeer ik nog eens. Kom hierdoor niet voor onverwachte problemen staan.
’s Avonds drink ik zo weinig mogelijk dit om een rustige nacht te hebben. Het gebeurt af en toe dat ik ’s nachts moet plassen, maar iks niet altijd.
Zelf sonderen mag geen probleem zijn, voor mij, ik sondeer al meer dan 4 jaar, maakt het een onderdeel van mijn leveren, zoals het spuiten van mijn medicatie.
Zeker niet aarzelen wanneer de dokter sondage voorstelt. Het maakt het leven alleen maar confortabeler en daar is het o.a. ook voor te doen.
Wat ook belangrijk is. De kosten voor het aankopen van de sondes wordt in mijn geval door het ziekenfonds volledig terugbetaald.
Veel sterkte.
carlobr

carlobr

Community login

Pagetools