Ik heb sinds 3 weken een relatie met iemand met een lichte vorm van ms. Ik zou mij graag wat beter kunnen inleven in zijn situatie, zodat ik hem beter kan begrijpen. Zowel op lichamelijk vlak als geestelijk vlak... Zijn er mensen die in een gelijkaardige situatie zitten of gezeten hebben? Welke invloed heeft ms nu op je relatie? Wat kan ik doen om het voor hem zo dragelijk mogelijk te maken... Zit met enorm veel vragen die ik niet altijd aan hem durf te stellen, zeker omdat de relatie nog zo pril is.
hoi Barbara, ten eerste vind ik het al heel erg dapper dat je een relatie aanknoopt met iemand die MS heeft. En ook dapper van hem dat hij het gelijk gezegd heeft! Ik heb zelf MS en ik weet dat er vele vele vormen zijn, het verloop valt niet te voorspellen, dus wat ik zou zeggen is: gewoon doorleven en genieten van alles wat je samen hebt. Ik denk dat jouw interesse in hem en jouw respect voor hem het belangrijkste zijn en die ziekte, ach iedereen heeft wel wat toch? Waarschijnlijk kan hij ook geen antwoord geven op al jouw vragen. Misschien is hij wat vaker en eerder moe, nou dan hou je daar toch rekening mee. Geniet van elkaar en maak je niet druk over zijn MS zou ik zeggen! groetjes
hoi, het enige dat vraag als ms patiënt is respect, begrip en een helpende hand is geval van nood. Is echt nie makkelijk, want mijn eigen partner heeft er een heel groot probleem mee. Praten , communiceren is belangrijk, mekaar leren aanvoelen, en ik wens je alle sterkte toe en veel succes
Hello Barbara, Fijn dat je de kracht hebt om met een ms-patiënt door het leven te gaan, wat echt belangrijk is in een relatie is samen hierover te praten, mekaar te begrijpen en te ondersteunen, verder loopt alles wel van zelf met zijn ups en downs dat je dan ook gemakkelijker zal aanvaarden. Je kan ook eventueel inlichtingen winnen bij een sociaal assistente indien het je soms wat zwaar valt, alles hangt natuurlijk af over welke soort ms-aandoening het gaat, en iedereen reageert dan toch nog verschillend, dus eigenlijk een beetje moeilijk uit te leggen, hangt ook af als iemand positief of negatief sommige diagnoses aanneemt. Maar als jij je al sterk voelt zal je zeker de kracht hebben om hem moed in te spreken. Veel succes, Groetjes, Marina (Beatrice)
ja zoals hierboven al gezegd geweest is , niemand kan voorspellen wat de toekomst brengt . Het kan zijn en laten we het hopen dat hij 100jaar wordt en geen erge aandoeningen krijgt . iemand die "gezond" is kan ook iets krijgen he