Een tweetal maand geleden kreeg mijn vriendin te horen dat ze aan MS lijdt. Nu heeft ze vorige week een aanval gekregen (tintelingen in voeten, gevoelloosheid etc). Omdat het verergerde heeft neuroloog haar een cortisone kuur gegeven van vijf dagen. (net als twee maand terug)
Ze heeft zondag voor het laatst de cortisone (pillen) ingenomen en heeft nu de volgende verschijnselen: gezwollen gezicht, pijn aan maagstreek, zware benen (<-- of komt dit van MS) en vandaag begon ze zelf zaken te zien die er niet zijn.
Daar ik me ongerust maak hierover, vraag ik of jullie weten of deze nevenwerkingen normaal zijn?
Het gezwollen gezicht is héél normaal bij cortisone, je kan over gans je lichaam opgezwollen raken, niet plezant, maar heb er ook last van, amai.. Ivm die hallucinaties, ik zou zeggen best eens dokter bellen, ik weet niet (denk eigenlijk niet) dat dit te maken heeft met die cortisonekur, noch met ms, nu ik kan ook mis zijn zunne. Best ne keer bellen naar dokter, vragen staat vrij hé, Groetjes, Hannelore
Ondertussen is de dokter ook langsgeweest. Blijkbaar was het dus inderdaad een reactie op de Cortisone en heeft nu geen last meer van die waanvoorstellingen. :-)
Ze begint zich stillaan ook beter te voelen. Vingers kruisen dat het nog lang zal duren eer ze terug een opstoot krijgt
bij een cortisonenkuur kan je vocht vasthouden. Mijn neuroloog raad mij aan zout en suikeropname tijdens de cortisonen zoveel mogelijk te beperken. Cortisonen kunnen ook je maag irriteren, hiervoor kreeg ik dan Riopan. Dat is een dikke vloeistof die je na het eten opdrinkt zodat er een beschermlaag op je maag komt. Na mijn twee laatste kuren, 5 dagen baxters, kreeg ik ook last van bijwerkingen: opgejaagd gevoel, depressieve gedachten en voor het minste enorm boos. Gelukkig snel voorbij gegaan en alles terug in orde Het allerbeste voor je vriendin en jou groetjes Chris