Concentratie - Multiple sclerose forum - : Net vernomen dat je MS hebt?

MS Gateway - The Multiple Sclerosis Gateway

Concentratie

01 - 20.03.2008, 14:27

Hoi allen,

ik ben sinds 5,5 jaar MS patiente en heb dit redelijk geaccepteerd. Wat ik maar niet kan/wil accepteren zijn de klachten die ik eraan ondervind. Lichamelijk gaat het allemaal goed en heb ik niets te klagen.

Mijn klachten zijn vooral concentratieproblemen. Ik kan me maar moeilijk tijdens de les (voor een cursus voor mijn werk) en ook vind ik het moeilijk om nieuwe informatie op te slaan. Nu heb ik deze problemen vanochtend voor het eerst uitgesrpoken naar de MS verpleegkundige toe en zij zou nagaan of haar collega’s hier misschien wat meer ervaring mee hebben en eventueel wat informatie hierover op te vragen.
Nu had ik uiteraard zelf ook wel wat opgezocht maar kom niet verder dan een beschrijving van de klachten. Ik hoop eigenlijk dat 1 van jullie hier misschien ervaring mee hebt gehad en mij wat tips kan geven om hier aan te werken.
Deze concentratieproblemen leveren nogal wat problemen op mijn werk. Ook omdat ik het tot voor kort voor mezelf nog niet wilde toegeven is het ook moeilijk voor anderen om hiermee om te gaan.

Alvast bedankt voor reacties.

Groetjes,
José

Gossepos

02 - 27.03.2008, 19:48

Dag Josée,
Sorry dat het zo lang heeft geduurde voor ik terug contact met je heb genomen. Maar ik heb 2 dagen met migraine gezeten.
Hoe ik daaraan terug kom weet ik ook niet, vroeger leed ik daar veel aan, maar nu is het al zeker 15 jaar geleden.Ik denk dat de pillen tegen mijn verhoogde bloeddruk er iets mee te maken hebben.
Maar jou vraag ging over de concentratie, dus daar wil ik wel graag op antwoorden.
Ik wil nu niet hebben dat je volledig in een depressie gaat vallen, maar het is nu eenmaal een probleem waar elke MS patiënt mee te maken heeft vrees ik.
Ik heb het héél erg gehad na het overlijden van mijn ouders, ik heb de "progressief secundaire vorm van MS" dus veel medicatie is er voor mijn vorm van MS niet.
Alhoewel ik sinds begin januari begonnen ben met Betaferon, en ik daar heel veel beterschap met heb.
Maar hoe zenuwachtiger je jezelf maakt, hoe zwaarder je die concentratieproblemen zal hebben. MS & stress zijn zeer grote vijanden hoor.
Ik heb een maand of 6 zelfs de klok niet kunnen lezen, en ook niet kunnen koken. Ik probeerde het wel, maar ofwel brandde m’n aardappelen of m’n groenten of m’n vlees aan.
Het enigste wat je kan doen is zoveel mogelijk geheugensteunstjes gtebruiken, een agenda, plakbriefjes overal tegenaan, en niet te zenuwachtig maken, dat is zeer belangrijk.
ALLE MS patiënten sukkelen met hun geheugen en hun concentratie.
Ook dat vervelende gedoe van een woord niet vinden, al ligt het op de punt van je tong, héél ambetant.
Maar je doet het misschien niet graag, maar ik raad je toch aan om je omgeving te verwittigen van je probleemp, zodat de mensen weten dat je geen Altzheimer hebt, maar dat het een bijwerking van je MS is.
Ik heb ook die angst gehad voor dementeren, maar mijn neuroloog heeft me verzekerd dat het niet zo is, maar dat het een MS probleem is.
Het wordt na een tijdje ook niet erger, gebruik een agenda, en loop desnoods zoals ik met een plakbriefje
naar je badkamer als je Javel in je toilet wil doen, anders sta je wel 3 x in je badkamer en ben je vergeten wat je daar wilde gaan doen. En dat is frustrerend hoor!!!
Ik hoop dat je ermee kan leren leven, want het gaat niet weg.
Sorry als ik je nu ongerust maak, maar de waarheid doet soms pijn, maar dan hoef je je toch niet meer te ongerust te maken.

Nog vriendelijke groetjes
Lann

Lann

03 - 13.04.2008, 20:07

Daar ben ik nu ook het meest bang voor. Dat vergeten, je gedachten niet kunnen bij houden als je formulieren moet invullen.
Als ik ontspannen in een boek lees, of iets dat me interesseert heb ik er minder moeite mee. Maar als het ’nodig’ is, kan ik er bijna niet aan beginnen.
Het lijkt of mijn hersenen plots lui worden. Dat ik me afsluit.
Als ik ontspannen ben gaat het wel beter.
Zo gaat het ook in de keuken. Als ik rustig alleen bezig ben gaat het, maar komen de kinderen of mijn man erbij, dat is te veel. Iets is dan wel aangebrand (of bijna).
Ik probeer wel eens Gynko Biloba, maar of dat helpt?
Het gaat ’em meer om ontspannen zijn of niet.

Artbritt

04 - 13.04.2010, 07:55

hallo,
Ik weet niet of iemand dit nog leest gezien de late reactie...
Heel prettig lezen dat ik niet de enige ben met dit probleem. Als mijn lichaam moe wordt kan ik nog veel al kost het behoorlijk wat moeite..... Maar wanneer mijn brein halverwege de dag ineens besluit niet meer mee te werken ben ik toch telkens weer verbaasd, elke dag weer. Van het een op het andere moment kan ik niet meer helder denken en sta soms zo een tijd stil omdat er daarboven veel prikkels worden afgegeven waartvan er geen enkele meer overkomt.... Het is als een bordje "verkeer omrijden" tegenkomen en maar niet kunnen bedenken wat de alternatieve route is...heel raar
Ik kan en wil maar niet geloven dat dit zo is en toch is het zo....
De neuroloog wil dit niet bevestigen.... ik denk vaak dat ik seniel aan het worden ben en het kunnen aanwijzen van een oorzaak zou me erg helpen er mee om te kunnen gaan.....
groet

pmremy

05 - 30.05.2010, 14:36

Hoi hoi,

je bericht is aangekomen hoor. En inmiddels gelezen.

Ik begrijp je probleem. Jammer dat je neuroloog dit niet wil inzien.
Ikzelf ben inmiddels bij een psycholoog geweest. Die stelde voor om een neuropsychologisch onderzoek te laten doen. Ik hoop dat hier uitkomt dat ik niet gek ben en dat er echte problemen zijn.

Misschien is het voor jou ook iets. Stel het eens voor aan je huisarts. Gezien de negativiteit van je neuroloog zou ik het via je huisarts proberen.

Zodra ik uitslagen van mijn onderzoek heb, zal ik deze posten als reactie.

Groetjes,
José

Gossepos

Community login

Pagetools