Avonex - Multiple sclerose forum - : Behandeling

MS Gateway - The Multiple Sclerosis Gateway

Avonex

01 - 04.12.2004, 14:19

Gebruik nu reeds een jaar Avonex - hoe kan je weten of dit helpt ? Bij jaarlijkse controle bleek toch dat mijn toestand iets verslechterd was. Geen merkbaar verschil in het aantal opstoten tot nu toe. (Mag eigenlijk nog niet klagen - de opstoten zijn niet te ernstig) - maar toch...
Zijn er mensen met ervaring met Avonex ?

qmieke

02 - 25.01.2005, 14:45

Ik gebruik avonex, maar nog maar 13 weken.
In april moet ik onder de nmr en weet ik meer. Hopelijk krijg ik toch wat goed nieuws!
Maar eigelijk zie je het verschil pas na een jaar, kan mss nog langer duren.

Ik hoop voor jou dat je vlug beter nieuws zult krijgen.

Groetjes

mieke muis

03 - 09.04.2005, 15:06

Hoi,

Ik heb nu MS sinds 1994 en doe het "redelijk" goed zonder medicatie. Gemiddeld heb ik 1 tot 2 relapsen per jaar en krijg dan solumedrol. Mijn neuroloog raad mij nu aan om avonex te gebruiken. Kan iemand mij meer uitleg geven over de neveneffecten van Avonex en als Avonex enige resultaten opbrengt? Eerlijk gezegd ben ik wel een beetje tegen al die medicatie omdat ze eigenlijk nog niet weten als je er na een tijdje kanker van krijgt of andere ernstige aandoeningen.
Chleo

chleo

04 - 29.06.2005, 17:13

Ik gebruik sinds juli 2003 Avonex. De bijwerkingen ( griepachtige verschijnselen ) zijn niet altijd prettig, en alhoewel ze enkel in het begin voorkomen, durf ik er nu na 2 jaar af en toe nog wel eens last van te hebben. Ik neem gewoonlijk een pijnstiller ( neurofen 400 ) voor ik spuit, en 1/2 slaaptabletje ( stilnoct ) voor ik ga slapen. Ik spuit meestel de maandagavond rond 21.00u. Ik spuit zelf en dit zonder prikpen.
De neuroloog beweert, dat ik zo goed ben dankzij de Avonex, alhoewel je dit nooit met zekerheid kan zeggen.
In het begin als je avonex gebruikt is het heel belangrijk om je bloed alle drie maanden te laten controleren vanwege je lever.

nanan

05 - 01.07.2005, 15:29

Dag allemaal. Ik lees dat jullie allemaal vragen hebben over het gebruik van Avonex. Ikzelf gebruik Betaferon, en bovendien heb ik ook prof. Debruyne (een fantastische arts en mens) als neuroloog; de diagnosestelling was overigens reeds op een aantal weken gebeurd bij hem. Ik zou jullie aanraden, als hij het voorstelt om medicatie te nemen, doe het gewoon. Ik wou dat ik ook met Avonex kunnen beginnen was, maar spijtig genoeg was dit voor mij al te laat. Betaferon spuit ik om de 2 dagen en nog steeds heb ik bijwerkingen. Dus, vrouwen, laat jullie helpen! Groetjes, Lieve

lieve

06 - 11.07.2005, 22:26

Hoi,
ik heb Avonex gedurende 2 jaar gebruikt en ben er 2 jaar geleden moeten mee stoppen wegens gedurig te veel nevenwerkingen (grieperig, zwak op de benen, depressiviteit, harde plekken op de duur op de inspuitingsplaatsen, ...). Ik had geen leven meer, ik kreeg de inspuiting vrijdag avond, was het ganse weekend ziek, was weer beter maandag en kon toen weer gaan werken.
Mijn neuroloog heeft met dan Copaxone aangeraden, dagelijkse inspuitingen maar onderhuidse, dus beter ’verteerbaar’. En wat het belangrijkste was: geen nevenwerkingen meer. Mijn levenskwaliteit is enorm gestegen. Ik kan weer dingen plannen zelfs van een hele tijd tevoren. Ten tijde van Avonex kon ik niet zeggen of ik zelfs de volgende dag zou kunnen mee gaan stappen, het was allemaal zeer onstabiel voor mij toen. Nu met Copaxone is het veel stabieler + zijn mijn opstoten serieus gedaald. Nu heb ik er maar om 1.5 jaar, met Avonex was het prijs elke 6 maand.

Enfin, ik ben Copaxone enorm dankbaar voor het teruggeven van een belangrijk stuk van mijn leven.

monica.

07 - 15.09.2005, 18:34

Ik gebruik al ongeveer 3 jaar avonex en ben ook nog steeds elke week ziek. Geen enkele pijnstiller blijkt echt te helpen. Ook mij raadde de neuroloog aan om copaxone te gaan gebruiken maar ook daar had ik nevenwerkingen en enorme blauwe plekken op inspuitplaatsen. Moest dus al dadelijk weer stoppen en gebruik nu weer avonex. Ook ik doe dit op vrijdagavond en ben dus ook bijna het hele weekend ziek.
Ik heb er soms echt genoeg van!

greet

08 - 13.12.2005, 19:57

Ik heb na m’n diagnose zelf de keuze moeten maken wat ik zou gebruiken. Ik vond dat ik al een ernstige ziekte ’aangesmeerd’ kreeg, dus heb ik gekozen voor de medicatie die je het minst ziek maakt. Geen zin om dubbel ziek te zijn hé: én MS én een grieperig gevoel...
Ik heb dus voor Copaxone gekozen en spuit elke dag, maar zonder enige bijwerking. Wanneer ik ’s nachts werk spuit ik zelfs alvorens te gaan werken!! MS-patiënten die iets anders gebruiken, bekijken me ongeloofwaardig aan als ik hen dit vertel.
Ieder z’n keuze natuurlijk, maar ik ben echt blij met de mijne.

moetkunnen

Community login

Pagetools